Pri výbere vhodných pneumatík Vám pomôžu informácie v časti "technický poradca". Nájdete tam odporúčanú šírku pneumatiky k šírke disku, rozmery pneumatiky najpoužívanejších áut, tabuľky rýchlostných a hmotnostných indexov pneumatiky a ďalšie informácie o pneumatikách. Pneumatiky z koncernu Michelin sú pneumatiky značiek : Michelin, Kleber, BF Goodrich a Kormoran. Pneumatiky z koncernu Goodyear sú pneumatiky značiek Goodyear a Dunlop.
Odporúčame používať dve sady pneumatík – na leto a na zimu. Z hľadiska bezpečnosti je potrebné obuť na vozidlo zimné pneumatiky už keď klesne teplota pod +7 °C. V týchto podmienkach majú zimné pneumatiky vyššiu účinnosť, a to najmä na mokrej vozovke - zlepšený brzdný účinok, akceleráciu a stabilitu v zákrutách okrem toho sa Vám predĺži životnosť letných pneumatík.
Je taktiež potrebné udržovať správny tlak pneumatikách a
správne pneumatiky uskladňovať. Tlak pneumatík ovplyvňuje energetickú
výkonnosť - nižší valivý odpor. Správne nafúkané pneumatiky sú
podstatné pre bezpečnosť, spotrebujú menej energie a dlhšie vydržia.
Užitočné informácie:
Prečo používať zimné pneumatiky ?
- Behúňová zmes zimných pneumatík je oveľa mäkšia, aby zabezpečila zvýšenú
priľnavosť pri nízkych teplotách, a to najmä na zľadovatelom povrchu.
- Dezén zimnej pneumatiky má posilnené záberové vlastnosti pre
zabezpečenie dobrého záberu v hlbokom alebo kašovitom snehu.
- Používaním zimných pneumatík sa zároveň dvojnásobne predĺži životnosť letných
pneumatík.
- Zimné pneu majú v zimných podmienkach (pod +
Udržiavajte predpísaný tlak pneumatiky
Správne
nahustenie pneumatiky je najdôležitejšou súčasťou starostlivosti o
pneumatiky a bezpečnosti na cestách. Optimálne hustenie pneumatík pre
daný typ automobilu uvádza každý z výrobcov automobilov. Môžete ho
nájsť v technickej literatúre dodávanej k svojmu automobilu ako súčasti
návodu na obsluhu, na veku nádrže, alebo v oblasti karosérie dverí po
ich otvorení. Tlak pneumatík ovplyvňuje energetickú výkonnosť
pneumatiky - nižší valivý odpor. Správne nafúkané pneumatiky sú
podstatné pre bezpečnosť, spotrebujú menej energie a dlhšie vydržia.
Riadiť sa predpísanými tlakmi výrobcu je nevyhnutné!
Dodržiavaním
predpísaných tlakov si zabezpečíte maximálny km výkon svojich pneumatík
a minimálnu spotrebu, spolu s optimálnymi jazdnými vlastnosťami svojho
automobilu. Odporúčame kontrolovať tlak v pneumatikách každých 14 dní,
pred každou dlhou jazdou, alebo v prípade že cestujete s maximálnou
povolenou záťažou vozidla. Nezabúdajte na rezervu! Tlak kontrolujte
vždy za studena, čo znamená že pneumatika by nemala prejsť viac ako dva
km. Pokiaľ sa na aute jazdilo, je potrebné vykonať kontrolu tlaku
pneumatiky minimálne hodinu po jazde.
Kontrolujte stav dezénu pneumatiky
Aspoň
raz za mesiac prekontrolujte, či dezén pneumatiky nie je nerovnomerne
opotrebený (príčinou môže byť nesprávne hustenie, nesprávne nastavená
geometria alebo nerovnomerné rozloženie hmotnosti pri prevážaní
nákladu), dbajte o správne vyváženie pneumatík (vibrácie = nesprávna
jazdná stopa), kamienky zachytené v dezéne pneumatiky alebo kúsky skla,
kovu, či iných cudzích predmetov v dezéne pneumatiky odstráňte (môžu
preniknúť hlbšie do pneumatiky a viesť k defektu).
Uskladnenie pneumatík
Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:
Skladovať
sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4mm. Menší vzor sa pre zimnú
prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich
nedoporučujú.
Pneu skladujeme v suchej, chladnej a tmavej
miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie
chemikálií pneumatikám vadí.
Najlepšie je skladovať pneumatiky na
diskoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ
skladujete pneumatiky bez diskov uložte ich vedľa seba nastojato. Je
dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.
Na
pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich
opätovnom použití ich namontujte na rovnakú pozíciu, resp. rovnakú
stranu vozidla v prípade, že ich vymieňate zpredu dozadu.
Minimálna hĺbka dezénu
Minimálna
hĺbka dezénu pneumatiky pre osobné automobily je podľa zákona 1,6 mm.
Čo sa týka bezpečnosti – u zimných pneumatík sa nedoporučuje jazdiť na
dezéne pneumatiky zjazdenom pod 4 mm. Naopak, takéto ojazdené
pneumatiky je vhodné dojazdiť v letnom období, kedy nie je požiadavka
na hĺbku dezénu taká prísna /pozor však na miernu zmenu jazdných
vlastností - auto na čisto suchom povrchu viac "pláva"/. Aj u letných
pneumatík sa nedoporučuje hĺbka dezénu menej ako 3 mm, bolo dokázané
výrazné zhoršenie jazdných vlastností, najmä na mokrom povrchu.
Vyhláška nepustí
Ak
neplánujete meniť kompletnú súpravu pneumatík, držte sa ustanovenia
vyhlášky č. 116/1997 Z.z. Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii
SR v znení zmien a doplnkov ohľadne zásad použitia plášťov. Na vozidle
možno použiť iba pneumatiky jednej konštrukcie (teda buď radiálne alebo
diagonálne) a v rámci nápravy možno použiť iba ten istý dezén
pneumatiky a od toho istého výrobcu.
Iný rozmer, ako rozmer pneumatík namontovaný výrobcom vozidla
Iný
rozmer pneumatiky je možné obuť, za predpokladu ak je daný rozmer
pneumatiky uvedený v technickom preukaze vozidla ako alternatívny, t.j.
zameniteľný rozmer za existujúci rozmer pneumatík namontovaných na
Vašom vozidle výrobcom. Inými slovami, na vozidle môžete použiť len tie
rozmery pneumatík, ktoré udáva technický preukaz vozidla. Pneumatiky je
zároveň nutné vyberať tak, aby index rýchlosti a nosnosti pneumatiky
zodpovedal údajom podľa technického preukazu (pozor – v praxi sa
obvykle nedodržiava!).
Systém núdzového dojazdu pneumatiky
Jedná
sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v
prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Systém spočíva v tom, že
pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosilenú
bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate tlaku v
pneumatike následkom defektu. Je tak zabezpečené, že spľasnutá
pneumatika nie je drvená medzi diskom kolesa a vozovkou.
Ako si vybrať novú
pneumatiku?
V každom prípade je nevyhnutné dodržať parametre
pneumatík uvedené v technickom preukaze daného vozidla. Výrobca automobilu väčšinou
dovoľuje voliť z väčšej škály rozmerov pneumatík - dá sa teda vybrať. Avšak
alternatívy rozmeru pneumatík musia byť uvedené v technickom preukaze.
82 - označenie maximálneho prípustného zaťaženia jednej
pneu
T - označenie maximálnej rýchlosti jazdy pneumatiky
Dátum výroby pneumatík je zakódovaný na ich bočnici a má označenie DOT, napr. DOT 1208 – posledné dve cifry označujú rok výroby pneumatík, prvé dve cifry označujú týždeň výroby pneumatík v danom roku.
Pri výbere pneumatík je taktiež dôležité zvoliť obdobie. Obdobie určuje sezónu pre
ktorú je plášť určený, teda zima, leto alebo celoročný plášť. Odporúčame
používať dve sady plášťov a to jednu sadu zimnú a jednu letnú.
Označovanie
pneumatík:
195 |
= |
nominálna šírka pneumatiky v mm |
70 |
= |
označenie série (pomer nominálnej výšky pneu k nominálnej šírke pneumatiky v %) |
R |
= |
radiálna kostra plášťa pneumatiky |
15 |
= |
priemer ráfika pneu v palcoch |
C |
= |
pneumatika pre dodávkové vozidlo |
104 |
= |
označenie maximálneho prípustného zaťaženia jednej pneu |
102 |
= |
označenie maximálneho prípustného zaťaženia pri dvojmontáži |
R |
= |
označenie maximálnej rýchlosti jazdy |
Za indexom rýchlosti pneumatík sa môžu ešte objaviť skratky, ako napr. RF alebo XL - zosilnená pneu na vyššie zaťaženia. Pneumatiky označené týmto symbolom sú schopné núdzového dojazdu. Ďalšie označenia:
Pirelli,
Bridgestone - RFT (Run Flat Technology)
Michelin – ZP (Zero Pressure)
Dunlop - DSST ( Dunlop Self-Supporting Technology)
Goodyear
– ROF (Run on Flat)
Pirelli, Bridgestone - RTF (Run Flat Technology)
Michellin, ZP - (Zero Pressure)
Dunlop - DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)
Goodyear - ROF (Run on Flat)