Ak nie ste skúsený v tejto oblasti, najjednoduchším spôsobom, ako si vybrať správne pneumatiky je pozrieť sa na pneumatiky, ktoré máte v súčasnosti obuté na Vašom automobile. Na bočnej strane pneumatiky nájdete uvedený jej rozmer v tvare:
ŠÍRKA / PROFIL R RÁFIK ... reálne to bude vyzerať asi takto: 195/65 R 15
Na základe tohto údaju si viete na našej stránke vyhľadať správny rozmer pneumatiky vo vyhľadávacom poli, alebo nájdete svoj rozmer v časti „najpredávanejšie rozmery“.
V každom prípade je nevyhnutné dodržať parametre uvedené v technickom preukaze daného vozidla. Výrobca automobilu väčšinou dovoľuje voliť z väčšej škály rozmerov pneumatík - dá sa teda vybrať. Avšak alternatívy rozmeru musia byť uvedené v technickom preukaze.
Okrem rozmeru nájdete na pneumatike aj označenie maximálneho prípustného zaťaženia jednej pneumatiky a označenie maximálnej rýchlosti jazdy pneumatiky. Tento údaj je uvedený pri rozmere, nazýva sa index nosnosti a index rýchlosti pneumatiky a má tvar napr. 82T. Znamená to:
82 - označenie maximálneho prípustného zaťaženia jednej pneumatiky
T - označenie maximálnej rýchlosti jazdy
Dátum výroby pneumatiky je zakódovaný na jej bočnici a má označenie DOT, napr. DOT 1208 – posledné dve cifry označujú rok výroby pneumatiky, prvé dve cifry označujú týždeň výroby pneumatiky v danom roku.
Pri výbere pneumatík je taktiež dôležité zvoliť obdobie. Obdobie určuje sezónu pre ktorú je plášť určený, teda zima, leto alebo celoročný plášť. Odporúčame používať dve sady plášťov a to jednu sadu zimnú a jednu letnú.
Prečo používať zimné pneumatiky ?
- Behúňová zmes zimných pneumatík je oveľa mäkšia, aby zabezpečila zvýšenú priľnavosť pri nízkych teplotách, a to najmä na zľadovatenom povrchu.
- Dezén zimnej pneumatiky má posilnené záberové vlastnosti pre zabezpečenie dobrého záberu v hlbokom alebo kašovitom snehu.
- Používaním zimných pneumatík sa zároveň dvojnásobne predĺži životnosť letných pneumatík.
- Zimné pneumatiky majú v zimných podmienkach (pod +7 °C) vyššiu účinnosť, a to najmä na mokrej vozovke - zlepšený brzdný účinok, akceleráciu a stabilitu v zákrutách, čo je nevyhnutné pre Vašu bezpečnosť.
Označovanie pneumatík:
195
=
nominálna
šírka pneumatiky v mm
70
=
označenie série – profil (pomer
nominálnej výšky pneumatiky k nominálnej šírke pneumatiky v %)
R
=
radiálna
kostra plášťa pneumatiky
15
=
priemer ráfika
pneumatiky v palcoch
C
=
pneumatika pre
dodávkové vozidlo
104
=
označenie
maximálneho prípustného zaťaženia jednej pneumatiky
102
=
označenie
maximálneho prípustného zaťaženia pneumatiky pri dvojmontáži
R
=
označenie
maximálnej rýchlosti jazdy
Za indexom rýchlosti pneumatiky sa môžu ešte objaviť skratky, ako napr. RF alebo XL - zosilnená pneumatika na vyššie zaťaženia. Pneumatiky označené týmto symbolom sú schopné núdzového dojazdu. Ďalšie označenia:
Pri prechode z plechových diskov na hliníkové v tom istom priemere disku nemusí byť vždy možné použiť pôvodné pneumatiky, nakoľko hliníkové disky sú väčšinou širšie:
OZNAČENIE DISKOV
Napr. údaj 61/2 J x 15 alebo 6.5 x 15 znamená:
6,5 – šírka disku v palcoch.
J – typ/tvar pätky (u plechových diskov aj napr. JJ alebo B)
15 – priemer disku v palcoch
Orientačná tabuľka šírky disku a
odporúčaných šírok pneu:
Šírka disku:
5
5,5
6
6,5
7
7,5
8
8,5
9
9,5
10
10,5
11
Šírka pneumatiky:
165 175
175 185
185 195
195 205
205 215
215 225
225 235
235 245
245 255
255 265
265 275
275 285
285 295
Tabuľka
rýchlostných indexov pneumatík
Index
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
B
C
D
E
F
G
J
km/h
10
15
20
25
30
35
40
50
60
65
70
80
90
100
Index
K
L
M
N
P
Q
R
S
T
H
V
W
Y
ZR
km/h
110
120
130
140
150
160
170
180
190
210
240
270
300
nad
240
Najbežnejšie
indexy rýchlosti u najpredávanejších osobných pneumatík: T = 190, H = 210,
V = 240
Tabuľka
záťažových indexov pneumatík
Kg = nosnosť v kilogramoch
Index
kg
Index
kg
Index
kg
Index
kg
Index
kg
Index
kg
50
190
72
355
94
670
116
1250
138
2360
160
4200
51
195
73
365
95
690
117
1285
139
2430
161
4625
52
200
74
375
96
710
118
1320
140
2500
162
4750
53
206
75
387
97
730
119
1360
141
2575
163
4875
54
212
76
400
98
750
120
1400
142
2650
164
5000
55
218
77
412
99
775
121
1450
143
2725
165
5150
56
224
78
425
100
800
122
1500
144
2800
166
5300
57
230
79
437
101
825
123
1550
145
2900
167
5450
58
236
80
450
102
850
124
1600
146
3000
168
5600
59
243
81
462
103
875
125
1650
147
3075
169
5800
60
250
82
475
104
900
126
1700
148
3150
170
6000
61
257
83
487
105
925
127
1750
149
3250
171
6150
62
265
84
500
106
950
128
1800
150
3350
172
6300
63
272
85
515
107
975
129
1850
151
3450
173
6500
64
280
86
530
108
1000
130
1900
152
3550
174
6700
65
290
87
545
109
1030
131
1950
153
3650
175
6900
66
300
88
560
110
1060
132
2000
154
3750
176
7100
67
307
89
580
111
1090
133
2060
155
3875
177
7300
68
315
90
600
112
1120
134
2120
156
4000
178
7500
69
325
91
615
113
1150
135
2180
157
4125
179
7750
70
335
92
630
114
1180
136
2240
158
4250
71
345
93
650
115
1215
137
2300
159
4375
Udržiavajte predpísaný tlak pneumatiky
Správne nahustenie pneumatiky je najdôležitejšou súčasťou starostlivosti o pneumatiky a bezpečnosti na cestách. Optimálne hustenie pneumatík pre daný typ automobilu uvádza každý z výrobcov automobilov. Môžete ho nájsť v technickej literatúre dodávanej k svojmu automobilu ako súčasti návodu na obsluhu, na veku nádrže, alebo v oblasti karosérie dverí po ich otvorení. Tlak pneumatík ovplyvňuje energetickú výkonnosť - nižší valivý odpor. Správne nafúkané pneumatiky sú podstatné pre bezpečnosť, spotrebujú menej energie a dlhšie vydržia. Riadiť sa predpísanými tlakmi výrobcu je nevyhnutné!
Dodržiavaním predpísaných tlakov si zabezpečíte maximálny km výkon svojich pneumatík a minimálnu spotrebu, spolu s optimálnymi jazdnými vlastnosťami svojho automobilu. Odporúčame kontrolovať tlak každých 14 dní, pred každou dlhou jazdou, alebo v prípade že cestujete s maximálnou povolenou záťažou vozidla. Nezabúdajte na rezervu! Tlak kontrolujte vždy za studena, čo znamená že pneumatika by nemala prejsť viac ako dva km. Pokiaľ sa na aute jazdilo, je potrebné vykonať kontrolu tlaku minimálne hodinu po jazde.
Kontrolujte stav dezénu pneumatiky
Aspoň raz za mesiac prekontrolujte, či dezén pneumatiky nie je nerovnomerne opotrebený (príčinou môže byť nesprávne hustenie, nesprávne nastavená geometria alebo nerovnomerné rozloženie hmotnosti pri prevážaní nákladu), dbajte o správne vyváženie pneumatík (vibrácie = nesprávna jazdná stopa), kamienky zachytené v dezéne pneumatiky alebo kúsky skla, kovu, či iných cudzích predmetov v dezéne pneumatiky odstráňte (môžu preniknúť hlbšie do pneumatiky a viesť k defektu).
Uskladnenie pneumatík
Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:
Skladovať sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4mm. Menší vzor sa pre zimnú prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich nedoporučujú.
Pneumatiky skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie chemikálií pneumatikám vadí.
Najlepšie je skladovať pneumatiky na diskoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ skladujete pneumatiky bez diskov uložte ich vedľa seba nastojato. Je dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.
Na pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použitý ich namontujte na rovnakú pozíciu, resp. rovnakú stranu vozidla v prípade, že ich vymieňate zpredu dozadu.
Minimálna hĺbka dezénu
Minimálna hĺbka dezénu pre osobné automobily je podľa zákona 1,6 mm. Čo sa týka bezpečnosti – u zimných pneumatík sa nedoporučuje jazdiť na dezéne pneumatiky zjazdenom pod 4 mm. Naopak, takéto ojazdené pneumatiky je vhodné dojazdiť v letnom období, kedy nie je požiadavka na hĺbku dezénu taká prísna /pozor však na miernu zmenu jazdných vlastností - auto na čisto suchom povrchu viac "pláva"/. Aj u letných pneumatík sa nedoporučuje hĺbka dezénu menej ako 3 mm, bolo dokázané výrazné zhoršenie jazdných vlastností, najmä na mokrom povrchu.
Vyhláška nepustí
Ak neplánujete meniť kompletnú súpravu pneumatík, držte sa ustanovenia vyhlášky č. 116/1997 Z.z. Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR v znení zmien a doplnkov ohľadne zásad použitia plášťov. Na vozidle možno použiť iba pneumatiky jednej konštrukcie (teda buď radiálne alebo diagonálne) a v rámci nápravy možno použiť iba ten istý dezén pneumatiky a od toho istého výrobcu.
Iný rozmer, ako rozmer pneumatík namontovaný výrobcom vozidla
Iný rozmer pneumatiky je možné obuť, za predpokladu ak je daný rozmer uvedený v technickom preukaze vozidla ako alternatívny, t.j. zameniteľný rozmer za existujúci rozmer pneumatík namontovaných na Vašom vozidle výrobcom. Inými slovami, na vozidle môžete použiť len tie rozmery, ktoré udáva technický preukaz vozidla. Pneumatiky je zároveň nutné vyberať tak, aby index rýchlosti a nosnosti zodpovedal údajom podľa technického preukazu (pozor – v praxi sa obvykle nedodržiava).
Systém núdzového dojazdu
Jedná sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Systém spočíva v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosilenú bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate tlaku v pneumatike následkom defektu. Je tak zabezpečené, že spľasnutá pneumatika nie je drvená medzi diskom kolesa a vozovkou.
Kde je lepšia cena?
Ak ste niekde našli lepšiu cenu na niektorý náš produkt, dajte nám o tom vedieť!