Technický poradca

Technický poradca Technický poradca


Ako si vybrať novú pneumatiku?

Ak nie ste skúsený v tejto oblasti, najjednoduchším spôsobom, ako si vybrať správne pneumatiky je pozrieť sa na pneumatiky, ktoré máte v súčasnosti obuté na Vašom automobile. Na bočnej strane pneumatiky nájdete uvedený jej rozmer v tvare:

ŠÍRKA / PROFIL R RÁFIK ... reálne to bude vyzerať asi takto: 195/65 R 15

Na základe tohto údaju si viete na našej stránke vyhľadať správny rozmer pneumatiky vo vyhľadávacom poli, alebo nájdete svoj rozmer v časti „najpredávanejšie rozmery“.

V každom prípade je nevyhnutné dodržať parametre uvedené v technickom preukaze daného vozidla. Výrobca automobilu väčšinou dovoľuje voliť z väčšej škály rozmerov pneumatík - dá sa teda vybrať. Avšak alternatívy rozmeru musia byť uvedené v technickom preukaze.

Okrem rozmeru nájdete na pneumatike aj označenie maximálneho prípustného zaťaženia jednej pneumatiky a označenie maximálnej rýchlosti jazdy pneumatiky. Tento údaj je uvedený pri rozmere, nazýva sa index nosnosti a index rýchlosti pneumatiky a má tvar napr. 82T. Znamená to:

82 - označenie maximálneho prípustného zaťaženia jednej pneumatiky

T - označenie maximálnej rýchlosti jazdy

Dátum výroby pneumatiky je zakódovaný na jej bočnici a má označenie DOT, napr. DOT 1208 – posledné dve cifry označujú rok výroby pneumatiky, prvé dve cifry označujú týždeň výroby pneumatiky v danom roku.

Pri výbere pneumatík je taktiež dôležité zvoliť obdobie. Obdobie určuje sezónu pre ktorú je plášť určený, teda zima, leto alebo celoročný plášť. Odporúčame používať dve sady plášťov a to jednu sadu zimnú a jednu letnú.

Prečo používať zimné pneumatiky ?

- Behúňová zmes zimných pneumatík je oveľa mäkšia, aby zabezpečila zvýšenú priľnavosť pri nízkych teplotách, a to najmä na zľadovatenom povrchu.

- Dezén zimnej pneumatiky má posilnené záberové vlastnosti pre zabezpečenie dobrého záberu v hlbokom alebo kašovitom snehu.

- Používaním zimných pneumatík sa zároveň dvojnásobne predĺži životnosť letných pneumatík.

- Zimné pneumatiky majú v zimných podmienkach (pod +7 °C) vyššiu účinnosť, a to najmä na mokrej vozovke - zlepšený brzdný účinok, akceleráciu a stabilitu v zákrutách, čo je nevyhnutné pre Vašu bezpečnosť.

Označovanie pneumatík:

tech.popis_1.JPG

195

=

nominálna šírka pneumatiky v mm

70

=

označenie série – profil (pomer nominálnej výšky pneumatiky k nominálnej šírke pneumatiky v %)

R

=

radiálna kostra plášťa pneumatiky

15

=

priemer ráfika pneumatiky v palcoch

C

=

pneumatika pre dodávkové vozidlo

104

=

označenie maximálneho prípustného zaťaženia jednej pneumatiky

102

=

označenie maximálneho prípustného zaťaženia pneumatiky pri dvojmontáži

R

=

označenie maximálnej rýchlosti jazdy

tech._popis_2.jpg

Za indexom rýchlosti pneumatiky sa môžu ešte objaviť skratky, ako napr. RF alebo XL - zosilnená pneumatika na vyššie zaťaženia. Pneumatiky označené týmto symbolom sú schopné núdzového dojazdu. Ďalšie označenia:

Pirelli, Bridgestone - RFT (Run Flat Technology)

Michelin – ZP (Zero Pressure)

Dunlop - DSST ( Dunlop Self-Supporting Technology)

Goodyear – ROF (Run on Flat)

Pri prechode z plechových diskov na hliníkové v tom istom priemere disku nemusí byť vždy možné použiť pôvodné pneumatiky, nakoľko hliníkové disky sú väčšinou širšie:

OZNAČENIE DISKOV

Napr. údaj 61/2 J x 15 alebo 6.5 x 15 znamená:

6,5 – šírka disku v palcoch.

J – typ/tvar pätky (u plechových diskov aj napr. JJ alebo B)

15 – priemer disku v palcoch

Orientačná tabuľka šírky disku a odporúčaných šírok pneu:

Šírka disku:

5

5,5

6

6,5

7

7,5

8

8,5

9

9,5

10

10,5

11

Šírka pneumatiky:

165 175

175 185

185 195

195 205

205 215

215 225

225 235

235 245

245 255

255 265

265 275

275 285

285 295

Tabuľka rýchlostných indexov pneumatík

Index

A2

A3

A4

A5

A6

A7

A8

B

C

D

E

F

G

J

km/h

10

15

20

25

30

35

40

50

60

65

70

80

90

100

Index

K

L

M

N

P

Q

R

S

T

H

V

W

Y

ZR

km/h

110

120

130

140

150

160

170

180

190

210

240

270

300

nad 240

Najbežnejšie indexy rýchlosti u najpredávanejších osobných pneumatík: T = 190, H = 210, V = 240

Tabuľka záťažových indexov pneumatík

Kg = nosnosť v kilogramoch

Index

kg

Index

kg

Index

kg

Index

kg

Index

kg

Index

kg

50

190

72

355

94

670

116

1250

138

2360

160

4200

51

195

73

365

95

690

117

1285

139

2430

161

4625

52

200

74

375

96

710

118

1320

140

2500

162

4750

53

206

75

387

97

730

119

1360

141

2575

163

4875

54

212

76

400

98

750

120

1400

142

2650

164

5000

55

218

77

412

99

775

121

1450

143

2725

165

5150

56

224

78

425

100

800

122

1500

144

2800

166

5300

57

230

79

437

101

825

123

1550

145

2900

167

5450

58

236

80

450

102

850

124

1600

146

3000

168

5600

59

243

81

462

103

875

125

1650

147

3075

169

5800

60

250

82

475

104

900

126

1700

148

3150

170

6000

61

257

83

487

105

925

127

1750

149

3250

171

6150

62

265

84

500

106

950

128

1800

150

3350

172

6300

63

272

85

515

107

975

129

1850

151

3450

173

6500

64

280

86

530

108

1000

130

1900

152

3550

174

6700

65

290

87

545

109

1030

131

1950

153

3650

175

6900

66

300

88

560

110

1060

132

2000

154

3750

176

7100

67

307

89

580

111

1090

133

2060

155

3875

177

7300

68

315

90

600

112

1120

134

2120

156

4000

178

7500

69

325

91

615

113

1150

135

2180

157

4125

179

7750

70

335

92

630

114

1180

136

2240

158

4250



71

345

93

650

115

1215

137

2300

159

4375



Udržiavajte predpísaný tlak pneumatiky

Správne nahustenie pneumatiky je najdôležitejšou súčasťou starostlivosti o pneumatiky a bezpečnosti na cestách. Optimálne hustenie pneumatík pre daný typ automobilu uvádza každý z výrobcov automobilov. Môžete ho nájsť v technickej literatúre dodávanej k svojmu automobilu ako súčasti návodu na obsluhu, na veku nádrže, alebo v oblasti karosérie dverí po ich otvorení. Tlak pneumatík ovplyvňuje energetickú výkonnosť - nižší valivý odpor. Správne nafúkané pneumatiky sú podstatné pre bezpečnosť, spotrebujú menej energie a dlhšie vydržia. Riadiť sa predpísanými tlakmi výrobcu je nevyhnutné!

Dodržiavaním predpísaných tlakov si zabezpečíte maximálny km výkon svojich pneumatík a minimálnu spotrebu, spolu s optimálnymi jazdnými vlastnosťami svojho automobilu. Odporúčame kontrolovať tlak každých 14 dní, pred každou dlhou jazdou, alebo v prípade že cestujete s maximálnou povolenou záťažou vozidla. Nezabúdajte na rezervu! Tlak kontrolujte vždy za studena, čo znamená že pneumatika by nemala prejsť viac ako dva km. Pokiaľ sa na aute jazdilo, je potrebné vykonať kontrolu tlaku minimálne hodinu po jazde.

Kontrolujte stav dezénu pneumatiky

Aspoň raz za mesiac prekontrolujte, či dezén pneumatiky nie je nerovnomerne opotrebený (príčinou môže byť nesprávne hustenie, nesprávne nastavená geometria alebo nerovnomerné rozloženie hmotnosti pri prevážaní nákladu), dbajte o správne vyváženie pneumatík (vibrácie = nesprávna jazdná stopa), kamienky zachytené v dezéne pneumatiky alebo kúsky skla, kovu, či iných cudzích predmetov v dezéne pneumatiky odstráňte (môžu preniknúť hlbšie do pneumatiky a viesť k defektu).

Uskladnenie pneumatík

Aby sme mohli bez problémov použiť zimné pneumatiky tiež budúcu zimu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:

Skladovať sa vyplatí pneumatiky so vzorom hlbokým 3-4mm. Menší vzor sa pre zimnú prevádzku nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci ich nedoporučujú.

Pneumatiky skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, alebo pôsobenie chemikálií pneumatikám vadí.

Najlepšie je skladovať pneumatiky na diskoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba. Pokiaľ skladujete pneumatiky bez diskov uložte ich vedľa seba nastojato. Je dobré ich občas pootočiť aby ste predišli ich deformáciám.

Na pneumatikách označte ich predošlé umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použitý ich namontujte na rovnakú pozíciu, resp. rovnakú stranu vozidla v prípade, že ich vymieňate zpredu dozadu.

Minimálna hĺbka dezénu

Minimálna hĺbka dezénu pre osobné automobily je podľa zákona 1,6 mm. Čo sa týka bezpečnosti – u zimných pneumatík sa nedoporučuje jazdiť na dezéne pneumatiky zjazdenom pod 4 mm. Naopak, takéto ojazdené pneumatiky je vhodné dojazdiť v letnom období, kedy nie je požiadavka na hĺbku dezénu taká prísna /pozor však na miernu zmenu jazdných vlastností - auto na čisto suchom povrchu viac "pláva"/. Aj u letných pneumatík sa nedoporučuje hĺbka dezénu menej ako 3 mm, bolo dokázané výrazné zhoršenie jazdných vlastností, najmä na mokrom povrchu.

Vyhláška nepustí

Ak neplánujete meniť kompletnú súpravu pneumatík, držte sa ustanovenia vyhlášky č. 116/1997 Z.z. Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR v znení zmien a doplnkov ohľadne zásad použitia plášťov. Na vozidle možno použiť iba pneumatiky jednej konštrukcie (teda buď radiálne alebo diagonálne) a v rámci nápravy možno použiť iba ten istý dezén pneumatiky a od toho istého výrobcu.

Iný rozmer, ako rozmer pneumatík namontovaný výrobcom vozidla

Iný rozmer pneumatiky je možné obuť, za predpokladu ak je daný rozmer uvedený v technickom preukaze vozidla ako alternatívny, t.j. zameniteľný rozmer za existujúci rozmer pneumatík namontovaných na Vašom vozidle výrobcom. Inými slovami, na vozidle môžete použiť len tie rozmery, ktoré udáva technický preukaz vozidla. Pneumatiky je zároveň nutné vyberať tak, aby index rýchlosti a nosnosti zodpovedal údajom podľa technického preukazu (pozor – v praxi sa obvykle nedodržiava).

Systém núdzového dojazdu

Jedná sa o najnovší spôsob stavby pneumatiky, ktorý vám zaistí mobilitu aj v prípade defektu pneumatiky počas jazdy. Systém spočíva v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím tejto novej technológie majú zosilenú bočnicu, ktorá udrží auto aj v prípade, že dôjde k strate tlaku v pneumatike následkom defektu. Je tak zabezpečené, že spľasnutá pneumatika nie je drvená medzi diskom kolesa a vozovkou.




Košík
Počet kusov : 0
Počet položiek : 0

Suma:
EUR : 0,00 s DPH
Kde je lepšia cena?
Ak ste niekde našli lepšiu cenu na niektorý náš produkt, dajte nám o tom vedieť!

Názov produktu:

Info o lepšej cene:

Kontrolný reťazec:

diskusia
Prosím opíšte len červené znaky.

Pirelli, Bridgestone - RTF (Run Flat Technology)

Michellin, ZP - (Zero Pressure)

Dunlop - DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)

Goodyear - ROF (Run on Flat)

Partneri:  rezervačný systém  objednávkový systém